Adapting John Green: From Print to Screen

Delphine Letort

Résumé


Primarily known as a young adult author whose novels The Fault in our Stars and Paper Towns have been adapted to the silver screen, John Green has built a multimedia career that has broadened his popular appeal. This article examines the narrative and thematic strategies developed by the author across different media platforms, including YouTube which features many educational and entertaining videos (Crash Courses, TED talks, Vlogs, etc.). A comparative approach to Green’s productions spotlights the values endorsed by an author whose success relies on the proximity relationship he is able to maintain with his teenage audience.

 

L’adaptation cinématographique de Nos étoiles contraires et Margo ont fait connaître le nom de John Green, auteur de romans pour jeunes adultes qui a construit sa carrière et accru sa popularité en utilisant différents médias. Cet article envisage les stratégies narratives et thématiques développées l’auteur à travers différentes plateformes médiatiques, notamment YouTube où figurent de nombreuses vidéos à but éducatif et de divertissement (Crash Courses, TED talks, Vlogs, etc). Une approche comparative des productions de Green met en relief les valeurs mises en avant par un auteur dont le succès repose sur la proximité qu’il est capable de cultiver avec son public adolescent.


Mots-clés


adaptation filmique, célébrité, roman pour jeunes adultes, Vlogging, YouTube, celebrity, film adaptation, Young Adult novels

Texte intégral :

PDF




Droit d'auteur (c) 2018, Delphine Letort

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.

ISSN : 2108-7121